Egzamin wstępny na aplikację radcowską
OGŁOSZENIE W SPRAWIE WPISU NA LISTĘ APLIKANTÓW RADCOWSKICH NA ROK SZKOLENIOWY 2025
Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych w Koszalinie informuje, że wnioski o wpis na listę aplikantów radcowskich, osób które uzyskały pozytywny wynik z egzaminu wstępnego na aplikację radcowską przeprowadzonego w dniu 28 września 2024 r. należy składać do dnia 18 października 2024 r.
Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych w Koszalinie informuje, że od uchwały w sprawie ustalenia wyniku egzaminu wstępnego na aplikację radcowską przysługuje odwołanie do Ministra Sprawiedliwości w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Natomiast, na podstawie art. 3310 ust. 3 ustawy o radcach prawnych w zw. z art. 127a Kodeksu postępowania administracyjnego, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zdający może zrzec się prawa do wniesienia odwołania do Komisji Egzaminacyjnej przy Ministrze Sprawiedliwości z siedzibą w Koszalinie, która podjęła uchwałę. Z dniem doręczenia przez zdającego oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania, uchwała staje się ostateczna i prawomocna. W związku z tym, w przypadku gdy termin złożenia wniosku o wpis na listę aplikantów radcowskich jest krótszy niż wymagane 14 dni na wniesienie odwołania, należy wraz z wnioskiem o wpis na listę aplikantów radcowskich złożyć wymagane oświadczenie.
Wykaz dokumentów, które należy złożyć:
- wniosek o wpisna listę aplikantów radcowskich (wzór wniosku poniżej),
- oryginał lub odpis notarialnie uwierzytelniony dyplomu ukończenia magisterskich studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej,
- oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych,
- oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych,
- informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego opatrzoną datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku (wydruk wizualizacji dokumentu elektronicznego „Informacja o osobie z Krajowego Rejestru Karnego” nie jest dokumentem, o czym Ministerstwo Sprawiedliwości informuje na stronie internetowej pod adresem: http://ekrk.ms.gov.pl/ep-web),
- oświadczenie o zakończonych lub toczących się przeciwko Wnioskodawcy postępowaniach karnych lub dyscyplinarnych; w oświadczeniu należy uwzględnić postępowania przygotowawcze oraz wszystkie zakończone,
- oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania od uchwały Komisji Egzaminacyjnej przy Ministrze Sprawiedliwości z siedzibą w Koszalinie (wzór oświadczenia poniżej),
- obowiązek informacyjny dla aplikantów radcowskich (do pobrania w załączeniu),
- dowód uiszczenia opłaty za decyzję w sprawie wpisu na listę aplikantów radcowskich w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę, co w 2024 r. stanowi kwotę 430,00 zł na rachunek bankowy Okręgowej Izby Radców Prawnych w Koszalinie, PKO BP I O/Koszalin: numer rachunku: 66 1020 2791 0000 7902 0082 0654.
Koszalin, 7 października 2024 r.
ZAWIADOMIENIE O TERMINIE I MIEJSCU PRZEPROWADZENIA EGZAMINU WSTĘPNEGO NA APLIKACJĘ RADCOWSKĄ
Ogłoszenie o egzaminie wstępnym na aplikację radcowską w 2024 r.
Minister Sprawiedliwości na podstawie art. 331 ust. 4 i art. 333 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 499), wyznaczył termin egzaminu wstępnego na aplikację radcowską na dzień
28 września 2024 r. (sobota) godz. 11.00.
Zgłoszenie o przystąpieniu do egzaminu wstępnego na aplikację radcowską należy złożyć w siedzibie komisji kwalifikacyjnej, która mieści się w siedzibie Okręgowej Izby Radców Prawnych w Koszalinie, ul. Jedności 5, kod 75-401, obejmującej swym zasięgiem działania powiaty: białogardzki, bytowski, człuchowski, drawski, kołobrzeski, koszaliński, lęborski, sławieński, słupski, szczecinecki, świdwiński i miasta na prawach powiatu: Koszalin i Słupsk.
Termin do złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu wstępnego na aplikację radcowską upływa w dniu 14 sierpnia 2024 r. Termin ten nie podlega przywróceniu.
Opłata za egzamin wstępny wynosi 1 125 (słownie: jeden tysiąc sto dwadzieścia pięć) złotych.
Opłatę należy wpłacić na rachunek Ministerstwa Sprawiedliwości (Al. Ujazdowskie 11, 00-950 Warszawa) w Narodowym Banku Polskim numer konta 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000, a tytuł przelewu powinien zawierać: imię i nazwisko kandydata – opłata za egzamin wstępny na aplikację radcowską w 2024 r.
Zgłoszenie o przystąpieniu do egzaminu wstępnego, składane do właściwej komisji kwalifikacyjnej, powinno zawierać:
- wniosek o dopuszczenie do egzaminu wstępnego,
- kwestionariusz osobowy,
- życiorys,
- kopię dokumentu potwierdzającego ukończenie wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej, albo zaświadczenie o zdaniu egzaminu magisterskiego,
- zamiast dokumentów, o którym mowa w pkt 4, można złożyć zaświadczenie, z którego wynika, iż kandydat zdał wszystkie egzaminy i odbył praktyki przewidziane w planie wyższych studiów prawniczych oraz ma wyznaczony termin egzaminu magisterskiego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu wstępnego takiego kandydata jest złożenie przez niego w siedzibie komisji kwalifikacyjnej nie później niż 7 dni (21 września 2024 r.) przed terminem egzaminu wstępnego kopii dokumentu potwierdzającego ukończenie wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej, albo zaświadczenia o zdaniu egzaminu magisterskiego,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty za egzamin wstępny,
- 3 zdjęcia zgodnie z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych.
Informacja dla kandydatów będących osobami niepełnosprawnymi
Na wniosek kandydata będącego osobą niepełnosprawną, złożony wraz ze zgłoszeniem o przystąpieniu do egzaminu wstępnego, czas na rozwiązanie zestawu pytań testowych zostaje wydłużony o połowę.
Do wniosku załącza się:
- kopię orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44) w okresie przeprowadzania egzaminu;
- zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza specjalistę właściwego ze względu na charakter niepełnosprawności stwierdzające wynikające z niepełnosprawności trudności w dokonywaniu w toku egzaminu wstępnego czynności technicznych, takich jak:
- odczytywanie tekstu,
- udzielenie odpowiedzi na pytanie testowe na karcie odpowiedzi;
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, o których mowa w pkt 1 i 2, dla potrzeb niezbędnych do realizacji celów związanych z procedurą naboru na aplikację radcowską.